Ana içeriğe atla

Selanik: Ata'ya Ziyaret


Selanik'e gidip Atatürk'ün doğduğu şehri ve yaşadığı evi görmeyi yıllardır istiyordum. Sonunda bu yaz bu isteğimi gerçekleştirdim. Türkiye'nin ve Türklerin kaderini değiştiren bu adam benim için büyük bir kahraman.

Zira; Atatürk bu ülkeyi bağımsızlığa kavuşturmakla kalmadı, kıyafetleri, eğitimi, alfabeyi ve daha birçok şeyi değiştirdi, bu ülkeyi bu coğrafyadaki diğer ülkelerden kat be kat ileri götüren muhteşem devrimler yaptı.

Her şey bir yana, kadınları toplumsal yaşama kazandırdı. Eğitimimi, özgürlüğümü, mesleğimi ve daha birçok şeyi borçlu olduğum bu muhteşem insanın doğduğu evde olmak mükemmel bir duyguydu.


Yukarıdaki fotoğrafta ise Atatürk'ün evini dış cepheden görmektesiniz. 

Selanik'e gitmemdeki tek sebep Atatürk'ün burada doğup büyümüş olması ve onun evini ziyaret edebilecek olmamdı. Bu sebeple Atatürk'ün evi dışında görebileceğim pek bir şey yok diye düşünmüştüm. Meğer yanılmışım, çünkü Selanik'e bayıldım!


Atina'dan sonra Yunanistan'ın ikinci büyük şehri olan Selanik, İzmir'e çok benziyor. Upuzun bir sahili ve hemen arkasındaki yemyeşil parkları, sahil boyunca dizilen evleri ile Selanik gerçekten keyif veren bir şehir. Eğer İstanbul'da veya civarında yaşıyorsanız, kara yoluyla dahi rahatlıkla ulaşabileceğiniz Selanik, hafta sonu tatili için ideal.

Günde yaklaşık 25 km yürüyerek gezdiğim bu şehirde ikinci günün sonunda birçok yeri öğrenmiştim. Hatta şöyle bir şey oldu; sokakta yürürken bir adam yanıma geldi ve Yunanca birşeyler söyledi. Yunan olmadığımı, turist olduğumu söyleyince, Atina'dan geliyorum, adres soracaktım dedi. Nereye gitmek istediğini sordum ve gitmek istediği yeri tarif ettim. Bu benim için çok tatlı bir andı. Bir Yunan'a kendi ülkesinde yol tarif ediyordum :)


Selanik'te bu korsan gemisi görünümlü gemilerle tur yapabilirsiniz. Böylece denizden Selanik'in güzelliğini görme fırsatı bulabilirsiniz. 



Yukarıdaki fotoğrafta görmüş olduğunuz Beyaz Kule, Selanik'in simgelerinden biri. Bu fotoğrafı gemiden çektim.

Bu kule Osmanlılar tarafından, Kanuni Sultan Süleyman döneminde yapılmış. Kule daha sonraları zindan olarak kullanılmış. Bu kuledeki zindanlara atılan ve burada öldürülen insanlar sebebiyle kule zaman içerisinde kızıl kule olarak anılmaya başlanmış.

Osmanlılar'dan sonra Yunanlar kuleyi beyaza boyamış, bu yüzden kulenin yeni ismi Beyaz Kule olmuş. Fakat aradan geçen yıllarda bu boya döküldüğünden kule şu anda beyaz değil, orijinal renginde. 


Beyaz Kule müze olarak hizmet vermekte olduğundan kulenin içini gezebilirsiniz. 



Kulenin her katında yer alan ve bir zamanlar zindan olarak kullanılan küçük küçük odalarda yaşamaya mahkum edilen insanları düşünmek çok acı verici. Bu odalardan birinde beş dakika oturdum ve inanın o bile fazlasıyla kötü hissettirdi.


Bu fotoğrafı Beyaz Kule'nin tepesinden çektim. Gördüğünüz gibi Selanik sahil boyunca harika parklarla kaplı. Bizim şehirlerimiz yeşil alana hasret kaldığı için bu manzarayı kıskanmamak elde değil.


Selanik sahilinde yer alan bu heykel, Büyük İskender'i simgeliyor. Her ne kadar Büyük İskender Makedonya İmparatoru olarak anılsa da, Yunanlar, Selanik'in de içinde yer aldığı kuzey Yunanistan'a Makedonya adını verdiklerinden, İskender'in ait olduğu Makedonya'nın bu bölge olduğunu ileri sürüyorlar.  

Zaten Yunanistan gerçek Makedonya'nın Kuzey Yunanistan'ın olduğunu ileri sürdüğünden,"Makedonya" adında bir ülke olmasına karşı. Bu sebeple, Yunanlar bu ülkeye Makedonya değil "FYROM" diyorlar. Bunu bildiğim için, Selanik'ten sonra Makedonya'ya geçmek üzere otobüs bileti alırken FYROM'a gideceğimi söyledim. Durup dururken Yunanlar'ın milliyetçi damarına basıp olay çıkarmaya gerek yok :)

Bir İskender heykeli de Makedonya'nın başkenti Üsküp'te var. Gördüğünüz üzere bu iki millet İskender'i paylaşamıyorlar :)  Üsküp hatıralarımı yazarken bu konudan tekrar bahsedeceğim.  



Yukarıdaki fotoğraflarda Selanik'in meşhur Aristoteles Meydanı'nı görmektesiniz. Burası Selanik'in en büyük meydanı, yani şehrin kalbi. 




Bu kilise Ayasofya Kilisesi olarak anılıyor. Burası İstanbul'daki Ayasofya'nın görkemiyle kesinlikle kıyaslanamaz. İstanbul'daki Ayasofya'ya ilk gittiğimde şaşkınlıktan ve hayranlıktan donup kalmıştım. Burası ise İstanbul'daki Ayasofya ile karşılaştırıldığında biraz sönük kalıyor.




Burası Rotonda Kilisesi. Tapınak olarak inşa edilen bu yapı daha sonra kiliseye dönüştürülmüş. Burası aynı zamanda Selanik'in en eski kilisesi. Fotoğraflarda aynı tadı alabiliyor musunuz bilmiyorum ama bu yapı benim için çok görkemli ve etkileyiciydi. Selanik'te tapınaktan kiliseye dönüştürülen başka yapılar da bulunuyor. Bu yapılar benim için kilise olarak inşa edilenlerden daha ilgi çekici.


Bu şirin yapı ise Panagia Kilisesi. Ben böyle küçük kilise ve camileri daha çok beğeniyorum. İstanbul Boğazı'nda yürürken harika küçük camiler var. Bir gün onları da tek tek fotoğraflayıp yazmayı düşünüyorum.


Burası Roman Agorası. Antik Selanik'in merkezi olması yönüyle önemli, fakat görülecek çok fazla bir şey yok. Ama Atatürk'ün evine yakın olması sebebiyle, geçerken buraya da uğrayabilirsiniz.


Bu fotoğrafta ise Agora'nın Antik Yunan'daki görünümünün bir tasvirini görmektesiniz. 



Bu yapı ise Glarius Kemeri. Bu devasa kemerin üzerindeki kabartmalı figürler gerçekten ilgi çekici. Aristoteles Meydanı'na çok yakın olduğu için Selanik'e gittiğinizde burayı da görmenizi tavsiye ederim.

Biraz da Selanik'teki müzelerden bahsedelim :) Selanik'teki Bizans Kültürü Müzesi ve Arkeoloji Müzesi'nden en sevdiğim parçaları aşağıda sizlerle paylaşmak istiyorum.  Arkeoloji Müzesi ile başlayalım;



Bu sarkofajdaki kabartmalar bir domuz avını simgeliyor. Bu sarkofaj 3. yüzyıldan. 
Antik Yunan sanatına bayılıyorum!


Bu büst de yine müzede ilgimi çeken eserlerden biri oldu. Bu da 3. yüzyıla ait.



Bu ark 4. yy'ın başlarından kalma.


İlk Roma İmparatoru Agustus'un heykeli, 1. yy



Bu fotoğraflar ise Bizans Kültürü Müzesi'nden. Yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz mezarları benim için özel kılan, içlerine çizilmiş olan resimlerdi. Daha önce böyle birşey görmemiştim. Bu nedenle müze görevlisini soru yağmuruna tuttum, o da sabırla cevapladı :) 

Bu aslında Hristiyanlık öncesine aitmiş, fakat Hristiyanlık'ın erken dönemlerinde de bu şekilde mezar yapımına devam etmişler. Bu aşamada mezarlara çizilen resimlerin yerini dini figürler almış.



Bu şekilde ahşap üzerine altın kaplama eserleri de çok seviyorum. Altın tozu demek daha doğru olur. Bu bölümde yer alan müze görevlisini de materyali, şekli ve anlattığı hikaye konusunda soru yağmuruna tuttum. Bir kez daha yeni bir şeyler öğrendiğim için çok mutlu oldum.

Müzede birçok parça daha bulunuyor elbette, ama benim sizinle paylaşmak üzere seçtiklerim bunlardı.

Böylelikle, Selanik'ten mutlu mesut ayrıldığımı söyleyebilirim. Yunanistan'da her şey yolundaydı. Fakat önceki yıl gitmiş olduğum Atina'da başıma gelmeyen kalmamıştı. Çünkü o sırada Yunanistan'da ekonomik kriz vardı. Atina'da yaşadıklarımı merak ediyorsanız, "Belalı Yolculuk:Atina" isimli yazımı okuyabilirsiniz.

Atatürk ile başladığımız yazıyı Atatürk'ün sevdiği şarkılardan biriyle bitirelim: "Kimseye Etmem Şikayet" Biraz efkarlı olacak ama, ben de bu şarkıyı çok severim. Görüşmek üzere!




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Antik Yunan

Efes Antik Kenti Antik Yunan medeniyeti her zaman ilgimi çekmiştir. Benim için bu ilgiyi doruğa ulaştıran ve bu eserlerin peşinden şehir şehir gezmeme neden olan şey yıllar önce Efes Antik Kenti'ni görmek oldu. Bu nedenle benim için Efes'in yeri ayrıdır. Efes Antik Kenti İzmir'in Selçuk ilçesinde yer almaktadır. Oldukça geniş bir alana yayılmış olan Efes Antik Kenti tiyatro, tapınaklar ve diğer eserler ile muhteşem bir görsel şölendir. Görkemli bir geçmişi olan Efes, bu toprakların Roma İmparatorluğu tarafından fethedilmesinin ardından, Asya eyaletinin başkenti olmuştur. Efes'te inşa edilen Artemis Tapınağı dünyanın yedi harikasından biri olarak kabul edilmektedir. İngilizler tarafından götürülen Artemis Tapınağı'nın parçaları British Museum'da sergilenmekte   olduğundan, tapınağın bulunduğu yerde birkaç sütundan başka bir şey görmeniz mümkün değildir. Yukarıdaki Antik Yunan haritasından da göreceğiniz üzere, Efes dışında daha başka birço

Laodikya Kilisesi ve Roma İmparatorluğu'nda Hristiyanlık

Bir önceki yazıda Denizli'de bulunan Laodikya Antik Kenti'nden bahsetmiş ve Roma İmparatorluğu döneminden kalan eserleri anlatmıştım. Laodikya Antik Kenti'ndeki yerleşim Roma İmparatorluğu'nda Hristiyanlığın yayılmasından sonraki dönemde de devam ettiğinden bu antik kentin bir de kilisesi bulunuyor. Bu dönemde yapılan ilk kiliselerden biri olan Laodikya Kilisesi'ni anlatacağım bu yazıda Roma İmparatorluğu ve Hristiyanlığın ilişkisinden de bahsedeceğim.   Bildiğiniz üzere; Antik Yunan devletlerinde ve devamındaki Roma İmparatorluğu'nda çok tanrılı bir din anlayışı mevcuttu. Bizim Yunan Mitolojisi olarak adlandırdığımız yapı aslında o dönemdeki inanç sistemini oluşturuyordu. Dolayısıyla, Yunan ve Roma döneminden kalan antik kentlerdeki kutsal mekanlar Zeus, Apollon, Artemis gibi tanrı ve tanrıçalara adanan tapınaklardır.  Laodikya Antik Kenti'nde de, bir önceki yazımda bahsettiğim, Apollon, Artemis ve Afrodit'e adanan, yukarıdaki fotoğrafta yer alan tapına

Sagalassos Antik Kenti&Antoninler Çeşmesi

  Geçen hafta paylaştığım yazıda bahsettiğim üzere, bu yazımda Sagalassos Antik Kenti'ni anlatacağım. Elbette, 1.700 metre yükseklikte yer alan ve çok geniş bir alana yayılan bu büyüleyici yerde geçirdiğim 3,5 saati her detayıyla anlatmam mümkün değil.  Sagalassos Burdur'un Ağlasun ilçesinde yer alıyor. Ağlasun adı da Sagalassos'un zaman içerisinde türetilmesi ile verilen bir isim. Antik kent yüksek bir dağın yamacında kurulu iken, Selçuklular Anadolu'ya geldiklerinde antik kentin aşağısında yer alan ovaya, bugünkü Ağlasun ilçesine yerleşmişlerdir.  Sagalassos Antik Kenti, bir Anadolu halkı olan Luviler tarafından kurulmuş ve M.Ö. 333 yılında Büyük İskender tarafından fethedilmiştir. M.Ö. 25 yılında ise Roma İmparatorluğu topraklarına katılmıştır. Burada bulunan yapıların çoğu Roma dönemine aittir. Sagalassos Antik Kenti 2009 yılında UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi'ne alınmıştır.  Sagalassos, Roma İmparatoru Hadrian döneminde Roma İmaparatorluğu'nun Pisidia e

Salvador Dali'nin Evrenine Yolculuk

Salvador Dali yaşamı ve yapıtlarıyla beni kendisine hayran bırakan bir sanatçı. Bu nedenle onun doğduğu şehre gidip, onun kurduğu müzeyi görmek istedim. Salvador Dali, İspanya'nın Katalonya bölgesinde yer alan Figueres şehrinden. Dali Müzesi de yine bu şehirde bulunuyor. Figueres'e Barselona'dan trenle 1,5 saatte ulaşılabiliyor. Bu yaz Barselona'ya gittiğimde, oradan Figueres'e geçerek Dali'nin yaşadığı diyarı ve müzesindeki eserleri görme fırsatı buldum. Dali'nin müzesine doğru yürürken karşıma çıkan küçük bir meydanda buna rastladım, Dali! Müze girişine uzanan merdivenlerdeyim. Figueres çok büyük bir yer olmadığından yürüyerek müzeye ulaşmam zor olmadı.  Karşınızda Dali müzesi. Bu bina eskiden tiyatro binası olarak kullanılıyormuş. Bu dönemde Dali ilk sergisini yine bu binada açmış ve o zaman henüz 14 yaşındaymış. 1930'lu yıllarda İspanya iç savaşı sırasında harap hale gelen bu bina 1960'lı yıllarda belediye ta

Batı Karadeniz'in Gizli Hazinesi: Pompeiopolis Antik Kenti

  Roma İmparatorluğu'ndan kalan antik kentler denilince hep Ege ve Akdeniz bölgesi akla gelir. Oysa Karadeniz Bölgesi'nde de birçok antik kent bulunuyor. Yalnızca henüz kazıları tamamlanmadığı için çok fazla kişi tarafından bilinmiyor. İşte Kastamonu'nun Taşköprü ilçesinde yer alan Pompeiopolis Antik Kenti de bunlardan biri.  (Görsel: https://tr.wikipedia.org/wiki/Pontus_Krallığı) Kastamonu, geçmişte Karadeniz'de hüküm süren Pontus Krallığı sınırları içerisinde yer almaktaydı. M.Ö. 1. yüzyılda Romalılar'ın Pontus Krallığı'nı ortadan kaldırmalarının ardından Roma İmparatorluğu'nun Paflagonya eyaleti içerisine dahil edilmiştir. Pompeiopolis, şehri fetheden Romalı komutan Pompeius tarafından M.Ö. 65 yılında, Kastamonu'nun Taşköprü ilçesinde kurulmuştur. Kent daha sonrasında Roma İmparatorluğu'nun Paflagonya eyaletinin başkenti ilan edilmiştir. Türkler'in Anadolu'ya girmesinden sonra, 1213 yılında, bu bölge Çobanoğulları Beyliği'nin hakimiyet